piątek, 15 września 2023

Perła Zachodu- pomysł na wycieczkę z dzieckiem w wózku

O tym, że uwielbiam wycieczki z moimi wnuczkami wiedzą chyba wszyscy. Nic więc dziwnego, że na każdą propozycję wspólnego wypadu odpowiadam entuzjastycznie. Tym razem towarzyszyłam Pannie M. i mojej synowej, a miałyśmy na babskie wędrówki kilka dni…

Aleja Krzywosutego w Jeleniej Górze- pomysł na wycieczkę

Na pierwszy ogień poszła Perła Zachodu, czyli gościniec nad Bobrem. O odwiedzinach w tym niezwykle malowniczym miejscu Agata marzyła od lat, znając je z instagramowych zdjęć. Nigdy jednak nie udało się jej namówić swojego męża na spacer. Skoro nie poszła z Piotrem, to mogła wybrać się ze mną! Wrześniowa aura nam sprzyjała. Spakowałyśmy do auta spacerówkę, piknikowe smakołyki i pojechałyśmy do Jeleniej Góry. Samochód zaparkowałam pod drzewami u stóp Wzgórza Krzywoustego. Dalej ruszyłyśmy ścieżką prowadzącą do Alei Krzywoustego, która biegnie brzegiem Bobru. Ten wygodny, w większości asfaltowy trakt jest popularnym miejscem spacerowym mieszkańców Jeleniej Góry. Z jednej strony wysokie drzewa i wzgórza, z drugiej stroma skarpa z rzeką w dolinie, sprawiają, ze nawet w upalny dzień, tu czuje się przyjemny chłód. Na trasie mijamy kilka ciekawych miejsc: przechodzimy pod mostem kolejowym, obok Cudownego  Źródełka oraz zabudowań elektrowni i spiętrzeń na Bobrze.

Po godzinie spaceru docieramy do gościńca Perła Zachodu. Tu zamawiamy kawę i ciasto, a Panna M. życzy sobie „dania obiadkowego” i dostaje kopytka. Po odpoczynku zwiedzamy okolicę. Przechodzimy przez kładkę nad Bobrem, wdrapujemy się na skałki. Koniecznie też musimy wejść na wieżyczkę, z której pięknie widać przełom rzeki.  Pełne wrażeń wracamy do Jeleniej Góry. Panna M. po drodze usypia w wózku.

Perła Zachodu- miejsce warte odwiedzenia

Budynek gościńca powstał w 1927 roku jako niemiecka gospoda. Od 1950 roku funkcjonuje jako schronisko PTTK. Usytuowany jest na skale nad przepaścią. W dole wije się Jezioro Modre, czyli sztuczny zbiornik na Bobrze utworzony poprzez spiętrzenie wody na potrzeby elektrowni wodnej. Od strony rzeki wzdłuż budynku ciągnie się galeryjka z stolikami, dalej mamy kamienną wieże widokową z krętymi schodami. Całość obiektu jest niezwykle malownicza i nie dziwi fakt, że zdjęcia stąd często pojawiają się na Instagramie.

Obecnie gościniec nastawiony jest na obsługę imprez okolicznościowych i ślubów. Wesela w tak klimatycznym miejscu na długo pozostają w pamięci gości. W czasie imprez nie zapomina się o turystach. Można skorzystać z zewnętrznego bufetu, gdzie serwowane są zarówno napoje jak i dania obiadowe oraz desery. Hitem są ciasta podawane na ciepło. Kosztowałam już kilku i każde jest pyszne!

Do gościńca można dostać się na kilka sposobów. Pieszo i rowerem od strony Jeleniej Góry lub Siedlęcina lub samochodem wąską drogą z Siedlęcina.  Śmiałkowie spłąwiają się kajakami Bobrem, ale liczne przeszkody w postaci wystających głazw oraz zapór i elektrowni wodnych sprawiają, że jest to sport dla nielicznych.

Byłam w Perle Zachodu już kilka razy i na pewno jeszcze tu wrócę.